top of page

Gæring er næring!

På køkkenbordet står patentglas og gamle syltetøjsglas i alle afskygninger. Nogle stråler af farverige krydderier, hjemmetørrede brændenælder eller et stykke fra en bistade med en lækker, blød og gylden honning dryppende herfra. I andre, gærer alt fra kombucha og fermenterede grøntsager til æblecidereddike og surdej.

Overalt i tidens tendenser, synes gamle traditioner og madvaner at blomstre op.

At man selv kan dyrke de sunde og tarmvenlige mælkesyrebakterier igennem fermenteret grønt eller vand kefir, er ved at vinde folks hjerter. Smagen af et surdejbrød og hjemmelavede rugbrød, er ikke længere noget, man blot husker fra sin barndom, men derimod en vare, man støder på i flere og flere familiers hjem.

Selv ved jeg ikke noget meget bedre end et lækkert nybagt surdejsbrød, der har hævet i køleskabet over natten og sat i ovnen mens æg fra vores høns koges, smoothie fra havens bær blendes og æblesmør, kogt af havens æbler tilsat en stang kanel, sættes på bordet. Nedfaldsæbler, der er for små og sure til at spise, juicer jeg og blander med eddikemoderen for herved at få dejlig, hjemmelavet æblecidereddike, som her i huset bruges til alt ligefra at pudse vinduer i, afkalke, fjerne lugt fra tøj til sår- og ansigts-rens og i salatdressinger. Fermenterede grøntsager og surkål, bruger vi ovenpå rugbrødsmadder med humus, avocado, tomat og smilende æg eller som tilbehør til aftensmaden.

Både vand kefir og kombuchaen indeholder en smule alkohol (dog så lidt, at det i Danmark betegnes som alkoholfrit) og hvoraf sidstnævnte er udrensende, holder jeg mig fra her i graviditeten, men jeg glæder mig til at tage begge i brug igen.

At kunne bruge madspilds grønt og havens guld, henkoge og fermentere, så holdbarheden øges og vitaminindholdet ligeså, er, for mig, utrolig tilfredsstillende. At kunne anvende et naturligt produkt som hjemmelavet æblecidereddike som vidundermiddel i husholdningen, gør mig glad.

Tænk ikke at skulle bruge penge på diverse forskellige produkter, nogle indeholdende miljøskadelige ingredienser, men at have det hele i én enkelt flaske uden nogen form for tilsat kemi.

Det er da en skøn ting.

Vi må snart have lavet nogle hylder i det lille køkken, så der igen er bordplads, for gærings-projekterne er kommet for at blive her i familien!

bottom of page