top of page

Mudderbad - Kemifri Hår- & Kropsvask

Rasul - Marokkansk sæbe-ler

Igennem min ungdom, har jeg døjet med mange forskellige hår- og hovedbunds problemer. Sidstnævnte er altid forsvundet, under længerevarende ophold i sydens sol med saltvand som det eneste hårplejeprodukt, men vendt tilbage med lynets hast i takt med, at jeg er hjemvendt til det danske klima og den kemifyldte shampoo.. Frustrerende! Jeg har derfor længe forsøgt at finde de mindst kemifyldte shampoo'er muligt, men uanset hvilket mærke, var der stadig hieroglyffer under indholdsfortegnelsen og mine hovedbunds problemer fortsatte.

Det skal dog nævnes, at det faktum at jeg forsøger at droppe mælkeprodukterne mest muligt, har haft en stor indvirkning, og gjort min hovedbund - og hud generelt - meget pænere. Men da det dog ikke kun er skønheden og velværen, der tæller for mig, men ligeledes at udsætte min familie, samt mig selv, for mindst mulig kemi, gik de kryptiske indholdsfortegnelser på mine plejeprodukter, mig stadig enormt på.

Ler som shampoo?

For noget tid siden faldt jeg over en artikel på en blog, omkring at anvende ler til hår- og kropsvask.

Fakta om Rasul! Rasul er en sæbeler, der udvindes af lavajord fra dybe miner i Marokko. Det er et rent naturprodukt, helt uden kemiske tilsætningsstoffer og rig på mineraler, som er gavnlige for hud og hår. Den renser uden at affedte, og kan bruges over hele kroppen og til håret. Rasul har en sødlig lugt. Det er Rasul, der anvendes til “mudderbade” i spacentre, netop pga. de gavnlige effekter. Rasul sælges i næsten alle fysiske og online helsekostforretninger (fx her).

Denne naturlige og fuldstændig kemifri måde at vaske sig selv ren på, gjorde mig med det samme nysgerrig, og der gik ikke lang tid inden, at jeg havde anskaffet mig en krukke.

Efter at have købt krukken med Rasul ler, har den stået i nogle uger på badeværelset uden, at jeg har turde kaste mig ud i projektet. Min daværende shampoo skulle også liiiige bruges op først... På føromtalte blog, lød det så ligetil og nemt, men efter at have læst om folks erfaring med rasul som shampoo, blev jeg lettere afskrækket. Mudderklumper i håret, når det var tørt... Uopløselig.. Fedtet og urent hår efter brug... Historierne var mange, og slet ikke i overensstemmelse med, hvordan den først omtalte blogger, havde beskrevet det! Dagen kom, hvor min shampoo var tom og den indkøbte rasul stod og hånede mig i vindueskarmen - det var nu min tur til at kaste mig ud i mudderkager i håret..

Ren logik fremfor brugsanvisning

Min kæreste havde forsøgt sig med nogle flager - dog ikke som hårvask, da hans manke er lidt kort - og de skummede og vaskede rent, som tiltænkt. Jeg forsøgte, at vaske min søns hår i det, men kunne ikke få flagerne opløst, som beskrevet på brugsanvisningen. Da jeg var lige ved at kaste håndklædet i ringen og købe mig en ny shampoo, kom jeg i tanke om et trick, jeg brugte, da jeg var barn og legede ude i jorden - at iblødsætte leret i vand, for at få den mousse-lignende konsistens som beskrevet i det inspirerende blogindlæg, der havde fået mig til at købe leret i første omgang. På under to minutter havde jeg den lækreste bløde lermousse, så nu var tiden inde til at vaske håret. Mudderbad

Jeg havde lidt startvanskeligheder med at fordele lermoussen i mit hår og de hvide klinker i vores brusekabine, lignede noget fra en børnehave efter leg i mudderpølen, men jeg fik vasket mit hår uden, at der var lerklumper, misfarvninger eller andet hverken i hår, hud eller øre.

Min erfaring

- Rasul er super nemt at vaske ud, når blot det er opløst korrekt.

- Det efterlader håret blødt og rent - uden at affedte, men uden, at jeg har fedtet hår bagefter.

- Balsam er overflødigt efter vask med rasul. - Rasul er økonomisk

- Erstatter nu både bodyshampoo og hårshampoo samt balsam i vores hjem for både store og små (næste projekt må være at erstatte håndsæben med en lille krukke rasul).

- Rasul kan ligeledes med fordel bruges som ansigtsmaske til uren hud eller som mineralbooster.

- Jeg døjer ikke længere med hovedbunds problemer :)

- OBS! Dæk den ønskede mængde rasulflager med vand og lad blandingen stå til leret er opløst. Held herefter lidt ekstra vand ved, som det kan stå og suge med tiden.

Opbevaring

For ikke at skulle planlægge min hårvask og sætte rasulflager i blød inden bad, har jeg i stedet sat en større mængde flager i blød og opbevarer dem nu i en gammel honningbøtte (ville super gerne have det stående i en fin glas eller keramik bøtte, men det foregner sig ikke så godt med et hårdt klinkegulv og en nysgerrig tre-årig, så det blev genbrugs plastik-modellen, som lige var ved hånden).

Leg med mudder som dengang du var barn :)

bottom of page