top of page

Kemifri tøjvask


Igennem én dag bliver vi i stor grad forurenet igennem diverse produkters tilsatte kemikalier, pesticider osv.

Jeg har i mange år nu forsøgt at undgå så meget kemi, det var mig muligt, men selv om jeg har anvendt produkter uden parfume, parabener osv., har listen over produktets indhold fortsat været kryptisk og med mange ukendte betegnelser, der i mine ører har lydt alt andet end naturligt.

Med et lille barn i huset, og endnu et på vej, ønsker jeg mere end nogensinde at undgå at udsætte mig selv og min familie for al den kemi.

På vores rejse til Barbados vinteren over, researchede jeg derfor en del for at finde naturlige og alternative løsninger til alt fra kropsplejeprodukter, rengøringsprodukter osv. Her stødte jeg bl.a. på en fantastisk blog, hvor en ung kvinde, der for alvor kæmper for familiens og klodens sundhed, skriver oplæg om alt fra vegansk mad til naturlig rengøring. Bloggen har jeg fundet stor inspiration i, og er nu selv i fulde gang med at prøve forskellige ting af.

Vi vasker vores tøj i nødder....

Én af de faldgrupper, som jeg ikke har kunnet komme udenom, når det gælder produkter jeg fandt nødvendige at bruge i dagligdagen, men som uanset mærke, stadig indeholder en masse kemiske betegnelser, som jeg bestemt ikke tror kommer fra naturen, var vaskepulver.

Efter at have læst et interessant blogindlæg på den ovenstående blog, bestilte jeg straks en pose vaskenødder.

Vaskenødder vokser på et træ i Indien og Nepal. Nødderne er i mange århundrede blevet anvendt til tøjvask og rengøring. Ved at anvende vaskenødder, undgår man kemirester i tøjet, forurening af økosystemet og har i det hele taget bare en god følelse indeni.

Vaskenødder eller sæbenødder, som de også hedder, kan købes i de fleste helsekostbutikker, men også online. Jeg købte økologiske vaskenødder her.

Læs evt om, hvad vaskenødder kan bruges til, og hvordan de virker her.

Virker det?

Da jeg første gang smed 5 halve nøddeskaller i den lille tilhørende vaskepose og satte vaskemaskinen igang, var det med en smule skepsis. Ville mit tøj blive rent?

Kunne det virkelig passe, at nogle små nødder ville kunne fjerne lugt, pletter osv?

Heldigvis blev min skepsis bræt aflivet, da jeg stod med en omgang rent og neutralt lugtende bunke tøj i favnen (ønsker man en duft tilsat tøjet, tilsættes blot et par dråber æterisk olie efter ønske til vasken. For et alternativt skyllemiddel, bruger jeg økologisk æblecidereddike / eddike).

Jeg følte, at det var intet mindre end fantastisk - jeg elsker, når naturen kommer ind og kan erstatte noget unaturligt, som synes uundværligt.

Vaskenødderne kan genanvendes op til 5 gange, og kan smides direkte på komposten efter brug. Det er derfor ligeledes en super økonomisk måde at vaske på.

Posen man køber er STOR og kan holde LÆNGE.

Hurra for vaskenødder. Hurra for naturen!

bottom of page