top of page

Nomade i eget hus


Efter fire år på farten med 17 forskellige boligsituationer, 9 reelle flytninger, længerevarende ophold i diverse lande og med sidste bopæl i en utæt campingvogn uden toilet, bad og rindende vand, føles det intet mindre end UBESKRIVELIGT FANTASTISK at være endt op i eget hus!!! At købe hus var i mange år på min "never-to-do"-liste. Jeg havde aldrig set mig selv sætte mig i fast egendom, og ville for alt i verden ikke opgive min frihed til at ændre bopæl som vinden blæser.

Men efter at være blæst rundt som en fjer i en kastevind i de sidste fire år, var det at købe hus og blive en rigtig familie på dette sidste plan, pludselig det eneste, der gav mening.

Under hele vores ophold på Barbados kiggede vi på samtlige huse i Danmark til under 500.000kr (og jeg mener SAMTLIGE!), vi kiggede lejeboliger og kolonihavehuse. Alt blev undersøgt.

Med, hvad jeg ser som værende temmeligt stort indblik i, hvad der var på markedet efter et års søgen, blev et lille idyllisk bondehus i det sydfynske, ved med at spøge i vores bevidsthed. Få dage efter vores hjemkomst til Danmark, tog vi ned og så huset. Huset som levede mere end rigeligt op til vores forventninger, stil, drømme og tanker. Vi så huset to gange mere, og følte os for hver gang mere og mere hjemme. Fra Ærø, hvor vi arbejdede i vores rullende café sommeren over, underskrev vi købsaftalen med en følelse af at skulle kaste op! Godt nok føltes det som drømmehuset og kostede os ikke mere end 250.000kr, men dét med at købe hus havde, som sagt, stået højt på min "never-to-do"-liste...

Kast-op-følelsen er dog længe blevet erstattet med en så stor ro, som jeg sjældent har følt. At have købt hus, blot at være hjemme og nusse rundt, at se vores søn løbe rundt i haven eller min dejlige kæreste slå græs, giver en stor tilfredshedsfølelse og føles enormt rigtigt.

At have en husleje på omkring de 2000kr indtil huset er betalt af, så der stadig gerne skulle være råderum til at udleve vores store eventyrlyst, at have muligheden for at dyrke jorden og derved blive mere selvforsynende, at kunne realisere sine kreative sider fordi der her er plads og mulighed, at bo på en ø med dejlige atmosfære, plads, natur og kultur samt at få denne ekstra dimension på familielivet gør, at det at købe hus nu føles som værende en af de bedste beslutninger, vi længe har taget.

I fire år har vi flyttet rundt (på mere eller mindre frivillig basis..), undværet dagligdagens komfort og boet uden vores møbler og egendele. For hver ting, der bliver pakket ud og fundet frem fra gemmerne, er gensynsglæden stor, og dét at kunne tage et bad uden at putte en 5'er i en automat eller koge vand på komfuret, at kunne sætte en vask over uden at gå 4 km for det, at kunne gå på toilettet uden at skulle ud i regn og rusk eller at kunne tage et glas vand fra en vandhane uden at skulle fylde store dunke op, føles som det rene luksus.

Jeg elsker at være nomade i eget hus!

bottom of page