top of page

Suspekt post fra Nord

Ét brev var ankommet, fik jeg en aflang, blå seddel om. Af uransagelige årsager, var det kun sedlen og ikke brevet, der dukkede op på vores bopæl.

Selve brevet, skulle hentes på et posthus i en lille flække indlands, hvortil busserne ikke har deres daglige færd – derfor kørte vores udlejer mig dertil. På turen til posthuset, spurgte han meget til om det var en bog, en pakke eller hvad det var – og jeg havde, af gode grunde, ingen anelse. Det sidste, han sagde, inden vi gik ind for at hente brevet var, at nu skulle jeg forsøge at få prisen så langt i bund som muligt. Prisen?! Hmm..

Den lettere faldefærdige og afskallede bygning, der huserede posthus, var lagt øde hen, så jeg kom til med det samme. Ved skranken spurgte ekspedienten, hvad der var i brevet. Igen; hvor skulle jeg vide det fra?! Hun rakte en hobbykniv frem imod mig og bad mig åbne det, under hendes opsyn. Jeg vendte brevet, så jeg kunne se afsenderen og fik et smil om læben, da jeg så, at det var fra min norske barndomsveninde, som jeg gik i femårs skole med, da vi boede der. Nu blev jeg for alvor nysgerrig; hvad mon der var i brevet?!

Jeg tog imod kniven og åbnede brevet. Op af kuverten halede jeg to A4 ark op – et med skrift og ét med billeder, der afspejlede et liv og landskab af noget anden karakter end, hvad jeg befinder mig i pt. Da jeg derefter fiskede to poser op af konvolutten, var det som luften blev taget af ballonen og den ellers alvorlige mine på ekspedientens ansigt, blev afløst af et smil.

Jeg blev bedt om at betale 1,5 Barbados Dollar (ca. 4,5 kr - hvilket jeg på ingen måde gad bruge energi på at forhandle ned) og kunne nu gå med mit brev. Aldrig, før nu, har jeg før følt mig skyldig på et posthus.. Det var med en varme om hjertet, at jeg hjemme i hængekøjen, nød billederne, de hjemmebagte, søde julekager og chokolade julemænd (som på forunderlig vis havde klaret varmen), alt imens jeg læste de søde ord fra min veninde.

Tak for tanken, kære Evelin <3 (Som vores udlejer pointerede på vej tilbage i bilen, så havde de jo ikke tjekket om kagerne indeholdt marihuana! Til orientering; Jeg spiste dem alle sammen, rup og stub, og havde det på ingen måde underligt/anderledes – var kun fyldt op med glæde over tanken fra nord)

bottom of page