top of page

Vores bedste køb længe – en juicepresser

Forskning viser, at nogle grøntsager er lettere fordøjelige for menneske, hvis det presses til juice (ref. “Modernist Cuisine”).

I en hverdag med barn, job osv. kan det ind imellem være svært at få prioriteret sund og alsidig kost.

Med de bedste intentioner om at fylde godt med vitaminer, grøntsager, sunde fedtstoffer osv. på mit barn, har jeg ofte taget mig selv i at forsømme mig selv og mit tempel, min krop. I et væk er der blevet skraldet, kogt, blendet og most et væld af grønt og overskuddet til derefter at kokkerere sund mad til mig selv, var der sjældent. Løsninger på sult har ofte været en hurtig klap-sam’ner, en portion havregryn eller andet af samme skuffe. Mættende måltider ja, men hvor blev al det regnbuefarvede guld af i egen kost?!

Genialiteten ved en juicepresser er faktisk først gået op for os efter dens indtræden i køkkenet. Min kæreste, der arbejder som kok, hvilket til tider er et dybt utaknemmeligt job, får, ironisk nok, sjældent ordentlig mad indenbords. For ham har det gjort en kæmpe forskel, at kunne drikke et glas juice før og efter arbejde. Det samme gør sig gældende for mig på de dage, hvor overskuddet til at stå ved kødgryderne ikke er det største. Juicen er som en eliksir for kroppen. Vitaminer og andre sunde stoffer skyller igennem vores systemer og efterlader deres positive virkning. En helende og magisk drik, der blot indenfor en uge efter at købet var gjort, viste sine kundskaber bl.a. i form af pænere hud og en aftagende træthed.

At lave juice, er for yngstemanden en leg. Han nyder at give en hjælpende hånd med og erfarer derigennem, hvor tingene kommer fra. Først hentes frugten/grønt/krydderurter i haven, dernæst skrælles/vaskes den, han ser processen, når han putter den op i maskinen for til sidst at smage juicen. En nem og dejlig måde at få vitaminer i sit barn samt at lære ham om “fra jord til bord”- princippet. Der går sjældent en dag, uden at han siger “brummm brumm”, hvilket er hans måde at spørge om vi skal lave juice :)

Alt kan presses til lækre juicer – kun fantasien sætter grænser. For inspiration, tag et kig på denne hjemmeside: www.highonlife.dk.

Hvis du er i tvivl om juicen gavnlighed eller blot nysgerrig for at vide mere, så kan jeg anbefale filmen “Fat, Sick and Nearly Dead” (http://www.fatsickandnearlydead.com/).

Ét par tip herfra:

- Brug nedfaldsæbler/-frugt. På den måde slipper du for at se dem forgå eller hobe sig op i komposten. De er ofte mange og når man har kogt/bagt osv. i et væk og ikke længere kan finde på ting at bruge æblerne til, er juice en genial løsning

- Køb “Stop Madspild”-frugt og grønt og pres det med det samme til juice. På den måde sparer du penge, hjælper miljøet og undgår at de købte grøntsager bliver dårlige i køleskabet.

- Mynte, citronmelisse og andre krydderurter er rigtig gode i juicer. Pak dem mellem nogle af de mere tunge grøntsager eller frugter for at få mest muligt ud af dem.

God fornøjelse :)

DSC_0295_edited.JPG

bottom of page